04 October 2011

Dosa

Pernah buat dosa? Mesti pernah. Kan? Aku pun pernah. Selalu. Bukannya nak bangga.

Pernah rasa menyesal buat dosa? Mesti pernah. Bahkan selalu. Bagus. Aku pun sama.

Pernah rasa nak bertobat? Mesti la pernah jugak. Kan?

Tapi masalahnya bila dah taubat. Habit buat dosa tu muncul semula. Kan? Setan punya setan! Nak marahkan setan ke nak marah diri sendiri? Itu yang aku rasa sekarang.

Hidup dalam hipokrit. Luar mungkin orang nampak baik. 'Mungkin' la. Padahal. Hidup bergelumang dengan benda jahat. Dah terbiasa dengan benda jahat sampai benda jahat jadi macam benda baik. Benda dosa tu macam dah jadi rutin,norma hidup,habit. Tak suka tapi dalam masa yang sama buat jugak.

Buat benda jahat tak malu. Nak buat benda baik malu. Takut dikata orang tunjuk baik. Takut dipercik perasaan riak. Rasanya biar ada sedikit riak dari tak beramal lansung. Kan?

Alasan konon 'masih nak mencari identiti' rasanya tak boleh pakai dah. Alasan konon 'Oh hari ni aku buat,esok kompom aku tak buat dah' dah tak boleh pakai. Alasan konon 'Ah, orang bukannya tau pun' pun tak boleh pakai.

Jeles. Ya. Kadang kadang jeles. Malu. Ya. Kadang kadang malu. Jeles dan malu dengan rakan rakan sebaya yang fikrahnya lebih matang. Jeles dan malu dengan rakan rakan yang konsisten dengan amal mereka.

Tapi aku. masih takuk lama. Masih sama. Orang kata iman manusia yazid wa yanqus. Tapi aku rasa aku punya yanqus dan yanqus. Ya Tuhan. Ketika menulis ni pun rasa macam hipokrit sangat. Hipokrit yang infiniti.

Mengadu pada Tuhan. Tapi diri masih jahat. Tak malu.

Sungguh. sungguh lah hati ni sangat senang dibolak balikkan. Ya Tuhan. Tetapkanlah hati aku ya Tuhan.

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...