Surah At-Taubah merupakan salah satu daripada surah yang
dikategorikan sebagai surah Madaniyah. Ia termasuk di dalam deretan surah yang
terakhir yang diturunkan di Madinah Al-Munawwarah. Oleh sebab itu, surah ini
banyak menyebut tentang gambaran dan batas-batas hubungan masyarakat muslim dan
masyarakat yang lain seperti hubungan dengan orang kafir dan orang munafik.
Ia dinamakan dengan surah At-Taubah kerana di dalamnya mengandungi
kisah taubatnya orang-orang mukmin secara umum, khususnya tiga orang yang
tertinggal dari Perang Tabuk. Seperti mana firmanNya di dalam ayat yang ke
117-118 :
117. Sesungguhnya Allah telah menerima taubat Nabi dan orang-orang Muhajirin dan Ansar Yang mengikutnya (berjuang) Dalam masa kesukaran, sesudah hampir-hampir terpesong hati segolongan dari mereka (daripada menurut Nabi untuk berjuang); kemudian Allah menerima taubat mereka; Sesungguhnya Allah amat belas, lagi Maha Mengasihani terhadap mereka.
118. Dan (Allah menerima pula taubat) tiga orang Yang ditangguhkan (penerimaan taubat mereka) hingga apabila bumi Yang Luas ini (terasa) sempit kepada mereka (kerana mereka dipulaukan), dan hati mereka pula menjadi sempit (kerana menanggung dukacita), serta mereka yakin Bahawa tidak ada tempat untuk mereka lari dari (kemurkaan) Allah melainkan (kembali bertaubat) kepadanya; kemudian Allah (memberi taufiq serta) menerima taubat mereka supaya mereka kekal bertaubat. Sesungguhnya Allah Dia lah Penerima taubat lagi Maha Mengasihani.
Surah ini juga dinamakan dengan surah Al-Fadhihah yang bermaksud
‘penyingkap’ kerana surah ini turut menyingkap rahsia-rahsia orang munafiq. Dan
surah ini juga merupakan satu-satunya surah yang tidak dimulai dengan tulisan
Basmalah diawalnya. Ini kerana, lafaz ‘Basmalah’ itu menunjukkan sifat rahmat.
Dan di antara rahmat Allah S.W.T ialah keamanan, sedangkan, surah ini ditujukan
kepada orang kafir serta munafiq yang wajib diperangi.
Di antara kandungan yang terdapat di dalam surah ini ialah
pengisytiharan perang terhadap golongan musyrikin di tanah Arab berikutan
putusnya perjanjian yang telah dimeterai, menerangkan tentang ahli kitab serta
kebolehan memerangi mereka disebabkan penyelewengan aqidah dan rosaknya
pandangan mereka. Selain itu, surah ini juga menerangkan sifat-sifat orang
munafik dan bagaimana mereka menyelinap ke dalam Islam dengan menyebarkan
berita-berita palsu serta menghalang daripada orang Islam untuk berjihad.
Orang Musyrikin Adalah Najis
28. Wahai orang-orang Yang beriman! Sesungguhnya (kepercayaan) orang-orang kafir musyrik itu najis, oleh itu janganlah mereka menghampiri Masjid Al-Haraam sesudah tahun ini; dan jika kamu bimbangkan kepapaan, maka Allah akan memberi kekayaan kepada kamu dari limpah kurniaNya, jika Dia kehendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
Di antara isi
kandungan surah At-Taubah ialah tentang berakhirnya hubungan kaum Muslimin
dengan golongan-golongan musyrikin. Titik
tolaknya ialah pada ayat di atas iaitu ayat yang ke-28, di mana Nabi Muhammad
S.A.W telah memerintahkan Sayidina Abu Bakar R.A mengetuai rombongan haji ke
Makkah. Peristiwa ini berlaku pada tahun ke-9 Hijrah. Di Makkah, Sayidina Abu
Bakar telah menyampaikan amanat Nabi S.A.W bahawa tidak seorang pun orang
musyrik boleh mengerjakan haji selepas tahun ini. Kemudian, diikuti pula dengan Sayidina Ali
R.A yang membacakan firman Allah S.W.T, iaitu permulaan Surah At-Taubah yang
menyatakan tentang pembatalan perjanjian damai dengan kaum musyrikin yang
dibuat dalam peristiwa Hudaibiyah dahulu.
Tujuannya ialah untuk membersihkan Baitullah daripada unsur-unsur
syirik dan khurafat. Kerana sebelum ini, golongan musyrikin bertawaf dalam
keadaan telanjang. Oleh itu, Nabi S.A.W menunjukkan tatacara mengerjakan haji
dengan betul. Seperti mana sabdanya :
"خذوا عني مناسككم"
“Ambillah dariku tatacara manasik kalian”
Ayat ke-28
daripada surah At-Taubah ini mengandungi suatu larangan kepada orang musyrikin.
Mereka yang dimaksudkan ini ialah orang kafir penyembah berhala ataupun
penganut-penganut agama lain seperti Yahudi dan Nasrani. Mereka ini dilarang daripada memasuki ataupun
mendekati masjid yang suci di Makkah, atau dengan kata lain, mereka diharamkan
daripada menjejakkan kaki memasuki Tanah Haram di Makkah.
Larangan tersebut
bermula pada tahun hadapan, iaitu pada tahun ke-10 Hijrah di mana Nabi S.A.W
akan datang ke Makkah untuk menunaikan ibadat haji. Maka pada masa itu,
golongan musyrikin tidak dibenarkan untuk menunaikan ibadat haji seperti biasa.
Nabi pernah bersabda :
"لأخرجن اليهود
والنصارى من جزيرة العرب فلا أترك فيها إلا مسلما"
“Pasti aku akan keluarkan
orang-orang Yahudi dan Nasrani dari tanah Arab sehingga tidak ada lagi yang
tinggal di dalamnya melainkan orang Islam.”
Larangan ini dibuat kerana mereka disifatkan oleh Allah S.W.T
sebagai orang-orang yang kotor, yakni kotor dari segi hukumnya, bukan kotor
dari segi tubuhnya. Apa yang dimaksudkan dengan kotor dari segi hukum ialah,
kerana kepercayaan mereka yang menyekutukan Allah S.W.T, serta jika mereka
berjunub, mereka tidak mengangkat hadas.
Menurut pendapat
Ibnu Hazm, beliau mengatakan bahawa, maksud najis tersebut adalah najis secara
literal, yang bermakna, orang musyrikin itu sendiri yang najis. Beliau berkata,
“Saya hairan, bagaimana kalian menganggap tidak najis (suci) apa yang telah
dikatakan oleh Allah sebagai najis? Allah mengatakan bahawa mereka itu (orang
musyrikin) adalah najis, sedangkan ada orang yang menganggap peluh dan air liur
mereka (orang musyrikin) tidak najis. Oleh itu, barang siapa yang menggauli
isterinya yang beragama Nasrani dan menciumnya, kemudian ia terkena air liur
isterinya, maka ia wajib mencucinya sebagaimana ia mencuci najis air kencing.”
Hasan Al-Basri
juga mempunyai pendapat yang hampir serupa. Beliau mengatakan bahawa,
“Barangsiapa yang berjabat tangan dengan orang musyrikin, hendaklah ia berwudhu’
atau mencuci tangannya kerana bekas keringatnya”.
Akan tetapi, Imam
Mazhab Syafie, Maliki, Hanafi dan Hanbali pula mengatakan, “Air liur dan peluh
orang Nasrani tidak najis. Maksud najis di dalam ayat tersebut hanyalah dari
segi hukumnya, iaitu najis kemusyrikannya, adapun orangnya tidaklah najis.”
Gelaran kotor ini merupakan celaan kepada mereka. Mereka inilah
yang menyembah dan memuja patung dan berhalau ntuk dijadikan tuhan. Padahal
kesemua objek itu tidak dapat mendatangkan manfaat atau mudarat. Mereka lebih
percaya kepada perkara-perkara yang karut dan khurafat untuk dijadikan pegangan
hidup dan juga sebagai kebudayaan yang sesetengahnya diagung-agungkan melebihi
daripada agama. Mereka memakan bangkai dan darah yang sememangnya kotor. Mereka
juga menghalalkan judi dan zina serta meluluskan perkarayang ditegah
melakukannya pada bulan-blan haram, iaitu perkara-perkara kotor yang jelas.
Dengan sebab
kekotoran yang dimaksudkan ini, mereka tidak lagi dibenarkan untuk memasuki
Masjidil Haram, lebih-lebih lagi untuk
bertawaf di keliling Kaabah dalam keadaan telanjang, menyekutukan Allah semasa
mengucapkan talbiah, dan bersiul serta bertepuk tangan ketika bersembahyang.
Yang dimaksudkan dengan Masjidil Haram itu ialah masjid itu sendiri dan seluruh
kawasan masjid. Baitullah dan sekelilingnya disebut al-Haram kerana
kesuciannya. Ini disebut di dalam firman Allah dalam surah Al-Isra’ ayat pertama
:
1. Maha suci Allah Yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), Yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) kami. Sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui.
Ahli Madinah yang bermazhab Maliki berpendapat bahawa ayat ini
melibatkan kesemua orang musyrikin dan untuk semua masjid-masjid. Oleh itu,
Khalifah Umar Abdul Aziz memerintahkan kepada seluruh pegawainya bahawa tidak
seorang pun orang musyrik boleh memasuki Makkah, atau Masjidil Haram atau
masjid-masjid lain selama-lamanya.
Manakala Imam Syafie berkata, bahawa ayat ini melibatkan kesemua
orang musyrik, tetapi hanya khusus kepada Masjidil Haram sahaja. Oleh itu,
diharamkan orang musyrikin mana pun memasuki Masjidil Haram, namun mereka
dibolehkan memasuki masjid-masjid yang lain.
Imam Abu Hanifah dan sahabatnya pula berpendapat bahawa orang-orang
Yahudi dan Nasrani tidak diharamkan memasuki Masjidil Haram, kecuali
orang-orang yang menyembah berhala.
Para ulama’ telah menerangkan mengenai hak orang kafir terhadap
negara Islam yang terbahagi kepada 3 bahagian.
1.
Kawasan Tanah Haram.
Tidak boleh seseorang kafir memasukinya dengan apa cara sekalipun, dengan apa
cara sekali pun, berdasarkan kepada zahir ayat ini.
2.
Tanah Hijaz. Ini
ditetapkan jaraknya dari negeri-negeri yang di antara Adan sampai ke Rif di
Iraq, dan lebarnya dari Jeddah dan sepanjang pantai laut hingga ke hujung
negeri Syam. Orang-orang kafir dibolehkan memasuki negeri itu dengan syarat,
mereka perlu mendapat keizinan tetapi tidak boleh berada melebihi daripada 3
hari.
3.
Seluruh Negara
Islam. Di dalam negara-negara Islam dibolehkan orang-orang kafir Mua’had, kafir
Musta’man dan kafir Zimmi. Tetapi mereka ini tidak dibenarkan berada dimasjid
melainkan telah mendapat keizinan daripada orang Islam.
Di dalam ayat ini juga diceritakan bagaimana ketika itu, terdapat
segolongan Muslimin yang bimbang Makkah akan mengalami kekurangan makanan
kerana tidak ada makanan dari ladang dan dusun-dusun seperti Taif dan
sekitarnya yang dibawa masuk oleh saudagar-saudagar dan petani-petani dari
orang musyrik disebabkan mereka dilarang memasuki kota Makkah.. Ini kerana,
apabila orang-orang musyrikin masuk ke Makkah, mereka akan membawa bersama
mereka bahan-bahan makanan untuk diniagakan di Makkah. Disebabkan Allah S.W.T
telah mengharamkan mereka masuk ke kota Makkah, maka risaulah segelintir
penduduk Makkah, bimbang mereka akan kebuluran.
Maka Allah telah meyakinkan mereka bahawa Allah akan memberikan
kepada mereka kekayaan yang melimpah ruah. Sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah
lagi Maha Kaya. Beberapa ketika selepas itu, ramai di antara orang-orang Yaman
telah memeluk agama Islam dan banyak yang datang ke Makkah membawa bekalan
makanan. Begitu juga dengan orang-orang musyrik. Mereka juga telah memeluk
agama Islam sehinggakan tidak ada lagi dilkalangan mereka yang dilarang
daripada memasuki Kota Makkah. Tambahan lagi, kota Makkah menjadi semakin subur
dengan turunnya hujan tidak lama selepas itu. Jika diimbas kembali pada sejarah
Nabi Ibrahim A.S, baginda pernah berdoa kepada Allah S.W.T supaya kota Makkah
menjadi tempat tanaman yang subur;
37. "Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Aku telah menempatkan sebahagian dari zuriat keturunanku di sebuah lembah (Tanah suci Makkah) Yang tidak tanaman padanya, di sisi rumahmu Yang diharamkan mencerobohinya. Wahai Tuhan kami, (Mereka ditempatkan di situ) supaya mereka mendirikan sembahyang (dan memakmurkannya Dengan ibadat). oleh itu, Jadikanlah hati sebahagian dari manusia tertarik gemar kepada mereka, (supaya datang beramai-ramai ke situ), dan kurniakanlah rezeki kepada mereka dari berbagai jenis buah-buahan dan hasil tanaman, semoga mereka bersyukur.”
Semenjak dari itu, kota Makkah menjadi sebuah kota yang makmur,
kerana dibanjiri oleh pengunjung-pengunjung
daripada pelbagai negeri di seluruh pelosok dunia, ditambah pula dengan
harta-harta rampasan perang dari negeri-negeri yang ditakluki dari semasa ke
semasa. Ini menjadikan penduduk di kota Makkah meningkatkan taraf sistem
ekonomi mereka sama ada di dalam bidang perniagaan, pertanian dan pertukangan.
Kota Makkah betul-betul telah mencapai tahap yang istimewa serta
dipandang tinggi oleh negeri-negeri lain kerana terdapatnya peluang perniagaan
di sana, serta keadaannya yang aman membuatkan orang ramai selesa hendak
berkunjung ke kota Makkah. Apabila tibanya musim haji, maka berpusu-pusu lah
umat Islam datang ke Makkah untuk mengerjakan ibadah Haji dengan aman dan
tenteram.
Rujukan :
1.
Al-Quranul Karim
2.
Sheikh Abdullah Basmeih, Tafsir Pimpinan Ar-Rahman, Jakim &
Darulfikir, 2001.
3.
Imam Jalaluddin
Al-Mahalliy & Imam Jalaluddin As-Suyuthi, Tafsir Jalalain Berikut Asbaabun
Nuzul Ayat, Jilid 2, Penerbit Sinar Baru Algesindo, Bandung, Indonesia, 1990.
4.
Ahmad Sonhadji
Mohamad, Tafsir Al-Quran ‘Ibrul Athir (Tafsir Al-Quran Di Radio), Pustaka Al
Mizan, Kuala Lumpur, 1989.
5.
Assyahid Asyyeikh
Abdullah Azzam, Di bawah Naungan Surat At-Taubah, Maktab Khidmat Al Mujahidin,
Peshawar, Pakistan, 1993.
Oleh :
Pelajar Ijazah Sarjana Muda Perguruan Pendidikan Islam (SK)
Diploma Eksekutif Pengajian Syariah, Universiti Malaya
0 komen:
Post a Comment