31 January 2011

Rusuhan di Mesir !

Kecoh di Mesir berlaku rusuhan. Rusuhan menentang pemerintahan Hosni Mubarak. Ini ialah gelombang revolusi rakyat menentang kerajaan yang dikatakan sebagai ejen Israel dan US. Rakyat Mesir mengambil langkah untuk membuat rusuhan sepertimana yang dilakukan jiran mereka, Tunisia. Kuasa rakyat memang memainkan peranan yang besar. Sangat sangat besar.


gelombang rakyat
 
Menurut bacaan aku, Hosni Mubarak dah memerintah Mesir selama 30 tahun. Dan sepanjang 30 tahun ni, dia memerintah secara diktator. Dikatakan jugak Hosni Mubarak ni seorang pemerintah yang kejam dan jugak perampas harta rakyat. Tolong jangan set minda kita bahawa semua yang tinggal kat tanah arab tu semua orang baik baik. Untuk pengetahuan, pihak berkuasa Mesir pernah menyekat bantuan makanan yang dihantar kepada penduduk Palestin ketika berlaku pergolakan di Palestin sendiri.

Rasanya rakyat Mesir dah muak dengan cara pemerintahan Hosni Mubarak. Mungkin mereka mula sedar tentang hubungan baik antara Husni Mubarak dan Benjamin Netanyahu. Oh. Lupa. Mungkin ada diantara kita yang tak kenal sapa tu Benjamin Netanyahu. Sila berkenalan dengan Benjamin Netanyahu dan konco konconya terlebih dahulu. Tak kenal maka tak benci.

Ok. tu ringkasan serba sedikit tentang apa yang belaku kat Mesir sana. Lain lain berita sila cari sendiri. Sila cari sumber selain dari akhbar akhbar mainstream Malaysia. Akhbar akhbar kita tengah berpesta dengan kemenangan di DUN Tenang. Akhbar akhbar kita tengah sibuk bercerita tentang perpisahan Fasha Sandha dan hukuman Ariel Peterpan.

Alhamdulillah, Blogger blogger  kita banyak yang post entry pasal ni. Ada yang ambik sumber direct dari rakyat Malaysia yang menetap kat sana. Berita depa lebih jelas dan terperinci. At least dapat jugak kita tau perkembangan di sana. Terbaru, pada pukul 5 petang tadi dijangka berlaku rusuhan besar di Mansoura.

Aku percaya, mesti ramai dikalangan kita yang ada kenalan kat Mesir tu. Tak kira lah, ayah/ ibu/ anak/ suami/ isteri/ tunang/ bakal tunang/makcikpakciksepupusepapat/ kawan  sekalipon. Mesti sangat risau kan? Oh, sori. Sangat sangat risau. Harap harap kerajaan kita ambik langkah yang bijak dalam hal ni.

update 03:41pm 31/1/2011 (Isnin) GMT +8

update:
mansurah:
1)rusuhan besar dijangka akan berlaku pada pukul 11 pagi mesir (5 petang malaysia)
2) balai polis telah dikuasai orang jahat, senjata dan pakaian polis dirampas, orang jahat menyamar sebagai polis dan mula bermaharajalela di mansurah
3) mansurah isyhtihar "kod oren", mereka sedang berkemas (packing) untuk meninggalkan negeri tersebut bila tiba masanya
4) maklumat dari informer kami, setakat ni tiada kemalangan utk pelajar malaysia di mansurah, cuma ada pelajar indonesia yg terkena tembak, itu sahaja


tanta:
1`)catuan bekalan air dan elektrik berlangsung
2) text message dari kawan :
a)"sy bru dpt txt dari kwn kt tanta, katenye ad student kne tembak kt kki, kne peluru sesat"
-sy ex-cairo (anonymous)
b) kwn sy dr tanta kate. da ade 12 kete kebal kt sne. n ade my fren. dye dpt cntct dgn stdnt   kt sne. dye ckp da ade sorg stdnt msia kene tembak kt kaki. kene peluru sesat~
-zera syahira-




kaherah:
1)hari lepas-kenderaan polis dan tentera dimusnahkan
2)hari ini- tentera take over city, control keadaan, setakat ni keamanan dan keselamatan semakin pulih


airport:
1) semenjak tentera mesirkembali berkuasa, kaunter check in dibuka semula.
2) banyak departure gate di open smula


alexandria:
1) keadaan semakin bertambah baik untuk pelajar malaysia (dari segi keamanan)
2) harga barang naik, kedai tutup, pelajar kesempitan wang untuk mendapatkan keperluan asas
3) bekalan letrik dan air masih lagi berfungsi (bagi area as safirah, tempat lain tak pasti lagi)
Berita kat atas tu aku ambik dari SINI. Sumber yang aku ambik tu selalu update. Kalau nak tau perkembangan kat mesir boleh baca kat situ.

Kesimpulan yang kita boleh buat kat sini, Orang yang berbuat jahat memang akan dibalas dengan hukuman yang setimpal. Kalau tak didunia, diakhirat. Ini bukan hukum karma. Ini hukum Allah. Satu lagi, walaupun dari segi logik akal Perdana Menteri tu orang yang paling berkuasa dalam negeri, tapi ,sebenaqnya rakyat lebih berkuasa daripada PM. rakyat boleh jatuhkan PM bila bila masa sekalipun. Ingat. Bila bila masa. 

Ok. cukup setakat tu. Aku dah start rasa pelik bila tulis ayat ayat serius dan skema macam ni. Ah. peringatan. Ini bukan Merapu. Ini betul betul!

8 komen:

SHURA said...

haha! tahniah kerana berjaya post entri tak merapu..:)
btw tengs 4 the indon..eh..info..! bye:)

Naim Jr said...

Beritakini begitu terharu dengan pautan link terbabit. :) terima kasih.

Mesir...Mesir...

Hanis Azla said...

bila baca balik, barulah tahu kenapa rakyatnya buat rusuhan sebegini.. Harap2 semua rakyat kita di sana terselamat dari menjadi mangsa keadaan.

PriNceghOstz said...

mcmana la keadaan kwan2 kita weh..
risaw ak

Z.Z said...

@Cikgu Shuraya2..tq2^^haha

Z.Z said...

@BeritaKini haha.no ploblem..

Z.Z said...

@Hanis Azla yup..tula realitinya..rkyat bangkit mlawan pmimpin kejam..

Z.Z said...

@PriNceghOstz 2la pasai..rmai kot dak skolah kta..huuu~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...